Handige tips t.b.v. fotograferen objecten in museum

Camera-instellingen

Bestandsformaat
Stel je camera in op het ‘Raw’ formaat. Dit stelt je in staat achteraf nog veel zaken te veranderen zoals de kleurtemperatuur, ruisonderdrukking en vele andere zaken. (Dit kan gedaan worden in programma’s als photoshop of de bijbehorende camera software.)

AV-Mode
Dit is de camera modus die ervoor zorgt dat je het diafragma van je camera zelf bepaalt, en de rest berekent. Met het diafragma bepaal je zelf hoeveel er scherp wordt in je foto.

Statief
Let wel op! Hoe meer scherp, m.a.w. hoe hoger je diafragma, des te langer de sluitertijd wordt. Gebruik dus, waar mogelijk, een statief om bewegingsonscherpte te voorkomen. Een andere handige tip is om een kabelontspanner te gebruiken zodat je niet alsnog bewegingsonscherpte krijgt. Heb je deze niet, geen probleem, je kan altijd nog de camera op de timer zetten!

Be-/verlichting

Flitsen
Probeer direct flitsen te vermijden. Kijk of je niet met het bestaande licht een mooi beeld kunt maken. Als dit niet lukt probeer dan (indien de flitser dit toelaat) indirect te flitsen d.m.v. je flitser te verdraaien zodat deze via muur/plafond/e,d, het onderwerp raakt.

Vitrines
Onderwerpen die in vitrines staan hebben vaak last van storende reflecties en weerspiegelingen. Kijk of je deze fysiek kunt blokkeren door simpelweg het met iets zwarts (meegenomen doek of zwart T-shirt) te blokkeren. Een andere mogelijkheid is je lens direct tegen het glas aan te zetten, mits de afstand naar het onderwerp dit toelaat uiteraard. (Pas wel op voor de vitrine zelf!)

Invullen
Een handige tip om een onderwerp beter te belichten is door deze ‘in te vullen’. Dit kan je doen door een wit stuk karton/papier/T-shirt te gebruiken om het onderwerp bij te belichten. Houd het witte voorwerp bij het onderwerp, hiermee zorg je dat het reflecteert op datzelfde onderwerp, zodat deze oplicht . Dit zorgt voor een zeer natuurlijke belichting zonder al te donkere schaduwen!

Onderwerp

Standpunt
Kijk goed wat jij het beste standpunt vindt. Een laag standpunt maakt iets over het algemeen groter bijvoorbeeld. Let op! Elke centimeter verschilt!

Groothoek/Telelens
Kijk ook goed naar je beeldhoek. Gebruik je een groothoek, dan is de kans groot dat er vertekening ontstaat. Als je meer inzoomt gaat zal er minder scherp zijn. (Kan handig zijn wegens storende elementen in de achtergrond, die worden dan dus onscherp)

Veel schieten
Probeer veel mogelijkheden! Stop niet na een paar foto’s maar probeer verschillende standpunten, belichtingen en andere zaken. Zo creëer je vaak een originele foto.

Auteur:

Tim Stet